Świat wokół nas uległ zasadniczej zmianie. Zakres tych zmian i ich dynamika są czymś niezwykłym w historii dziejów. Stawia to przed człowiekiem jakościowo nowe wymagania w zakresie rozumienia świata, sposobów wartościowania i działania. Przed współczesną szkołą staje wiele wyzwań.
Jednym z ważniejszych staje się kształtowanie u wychowanków twórczej postawy, pozwalającej skutecznie reagować na zmiany zachodzące w otaczającej rzeczywistości.
W obecnych koncepcjach pedagogicznych integracyjne kształcenie uznawane jest jako optymalny model nauczania dzieci, dostosowany do ich właściwości psychicznych, a w szczególności całościowego ujmowania przez nie poznawczej rzeczywistości.
Nauczanie tego typu wyzwala wszechstronną aktywność uczniów, która wspiera i pobudza ich rozwój, jednocześnie jest podstawą zdobywania wiedzy i umiejętności. Uczy samodzielnego rozwiązywania problemów codziennego życia, motywuje do nauki i budzi radość z własnych osiągnięć.
Wdrożenie nauczania zintegrowanego do szkół pozwoliło na przezwyciężenie niedostatków systemu nauczania początkowego.
Szkoła musi dostarczać dziecku wzorców osobowych godnych naśladowania, ale w zarazem uczyć je ostrożności i krytycyzmu, w tym szczególnie umiejętności sprzeciwu w sytuacjach zagrażających zdrowiu i godności własnej.
Celem twórczości jest rozwój uczniów, a nie rozwój sztuki czy wynalazczości. Nauczyciel powinien dawać uczniom emocjonalne wsparcie, respektować autonomię dziecka i udzielać niezbędnych informacji do wykonania zadania.
Lekcje twórcze mają istotne wartości, jeśli dają szansę zintegrowanego oddziaływania na całą osobowość ucznia. Przy czym ważne jest nie tylko rozwijanie myślenia twórczego, lecz także ćwiczenia ekspresji i zachowań twórczych (drama, gry problemowe).
Proces twórczy polega na przeżywaniu i doświadczaniu przez uczniów różnych prób, a przy tym, jeśli na zajęciach powstaną wybitne dzieła, tym lepiej.
Są to przesłanki do takiego kształcenia i dokształcania nauczycieli, aby mógł on sprostać wymogom współczesnych czasów.
Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że wczesnoszkolna edukacja, doświadczenia, przeżycia z tego okresu mają znaczący wpływ na rozwój całej kariery szkolnej ucznia.
Iwona Arciszewska Szkoła Podstawowa Nr 4 w Markach |